Autor Wiadomość
admin14kajetan
PostWysłany: Nie 17:44, 12 Lut 2006    Temat postu: Wyniki Sprzedarzy

25-lecie Centrum Technicznego SEAT-a
Ćwierć wieku w awangardzie na drodze ku przyszłości

W roku 2000 SEAT świętował 25 rocznicę powstania Centrum Technicznego. Obiekty Centrum, służące prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych, stanowiły zalążek postępu w całej firmie. Przede wszystkim jednak, Centrum gwarantuje SEATowi przyszłość oraz zachowanie tożsamości marki.

Uroczystości 25-lecia Centrum Technicznego obchodzone w symbolicznym roku 2000 zbiegły się z inną ważną dla SEATa rocznicą - 50-leciem założenia firmy SEAT. Nowe hasło hiszpańskiego producenta samochodów brzmi: "Seat auto emoción", co odzwierciedla zarówno wartości racjonalne, jak i emocjonalne - charakterystyczne dla wyrazistej sylwetki i sportowego charakteru.

Podobnie jak sama marka, Centrum Techniczne zlokalizowane w pobliżu fabryki w Martorell jest siłą napędową rozwoju przemysłu w Hiszpanii, a jednocześnie stanowi kluczowy element postępu w firmie SEAT.

Kiedy w 1975 roku SEAT podjął decyzję o utworzeniu własnego ośrodka badawczo-rozwojowego, pewne procesy technologiczne dopiero wkraczały do sektora motoryzacyjnego. 25 lat później, wszechobecne niegdyś papier i ołówek używane są tylko do rysowania wstępnych szkiców, ustępując miejsca trójwymiarowym symulacjom komputerowym. Chociaż dzisiejsze środki techniczne są bez porównania lepsze, nie osłabiło to twórczego ducha.

Co roku powstają niezliczone ilości odręcznych szkiców, przeprowadzane jest ponad 170 testów zderzeniowych oraz milion kilometrów testów drogowych w ekstremalnych warunkach pogodowych. Owocem prac Centrum Technicznego jest także wizualizacja prototypów w rzeczywistości wirtualnej. Głównym celem Centrum jest jednak zapewnienie kolejnym modelom SEATa jakości, rozwiązań technicznych i standardów bezpieczeństwa na najwyższym poziomie.

Obiekty Centrum, liczące 40 tys. m2 i zajmujące teren o powierzchni 130 tys. m2, stanowią odzwierciedlenie zaangażowania SEATa w przyszłość. Inwestując w prace badawczo-rozwojowe i adaptując procesy produkcyjne SEAT nie szczędził nakładów ani na zasoby kadrowe, ani na technologie. Na rozwój tej koncepcji w latach 2000 - 2004 przewidziano ponad 250 miliardów peset.

W Centrum Technicznym, łącznie z inżynierami, robotnikami wykwalifikowanymi i technikami, pracuje codziennie ponad 2000 osób. Wszyscy oni biorą udział w badaniach nad przyszłymi projektami, opracowują i rozwijają koncepcje nowych produktów i dokonują adaptacji w już istniejących. Podczas prac nad każdym kolejnym projektem Centrum staje przed wyzwaniem prowadzącym ku przyszłości, zmieniającym aktualne koncepcje i stawiającym SEATa w awangardzie technologicznej i stylistycznej.


--------------------------------------------------------------------------------

Centrum Techniczne SEAT-a w Martorell - Rok po roku





1971 SEAT - lider hiszpańskiego przemysłu - podjął decyzję o stworzeniu strefy zajmującej się opracowywaniem nowych produktów.

1972 Na terenie tzw. Zona Franca zbudowano pierwsze prowizoryczne obiekty przyszłego Centrum Technicznego oraz zatrudniono pierwszych inżynierów.

1973 Na terenach zakupionych od władz komunalnych Martorell, Sant Esteve i Abrera (Barcelona) rozpoczęto prace budowlane przy wznoszeniu przyszłego Centrum Technicznego.

1975 Inauguracja działalności Centrum Technicznego SEATa. W budynku, zajmującym powierzchnię 16 tys. m2 (łączna powierzchnia terenu wynosiła 130 tys. m2), zatrudniono 211 osób. SEAT wprowadził na rynek model 1200 Sport oraz nową linię modeli 124.

1978 SEAT nawiązał współpracę z Fiat Richerca Avanzata Centre w dziedzinie metalurgii (materiały spiekane), elektroniki (materiały wielowarstwowe), bezpieczeństwa (bezpieczna kolumna kierownicy) i silników (silniki o zmiennych fazach rozrządu i zasilane paliwem alkoholowym).

1979 W Centrum Technicznym zbudowano pierwszy model w skali 1:1, przedstawiający zarówno wnętrze, jak i nadwozie w rzeczywistych wymiarach.

1980 W obliczu narastającego światowego kryzysu energetycznego, SEAT opracował pierwsze w swojej historii urządzenie Econotronic, informujące kierowcę o zużyciu paliwa.

1981 Fiat sprzedał Narodowemu Instytutowi Przemysłu (INI) swoje udziały w SEATcie. Kiedy 95% kapitału SEATa znalazło się w rękach INI, firma stała się pierwszym całkowicie hiszpańskim producentem samochodów rozwijającym własne produkty. Rozpoczęto opracowywanie modeli Fura i Ronda oraz prace nad projektami Ibiza i Malaga. W tym samym roku Centrum Techniczne prowadziło badania modeli nadwozi oraz testy aerodynamiczne. Podpisano także umową z Porsche o współpracy przy produkcji nowej gamy silników.

1982 Firma przygotowała nową strategię oraz rozpoczęła przemysłową i handlową współpracę z Grupą Volkswagena. Centrum Techniczne, wraz z firmą konstrukcyjną Ricardo, pracowało nad ulepszeniem silników Diesla. Rozpoczęto prace nad projektami Marbella i Terra. Przeprowadzono także pierwsze letnie i zimowe testy klimatyczne, aby sprawdzić pojazdy przed rozpoczęciem ich produkcji.

1983 Na rynek wprowadzono modele Fura i Ronda, a także tzw. Porsche Motorization System. Sąd w Paryżu wydał korzystny dla SEATa werdykt w procesie z Fiatem o prawa do wizerunku niektórych modeli samochodów.

1984 Podczas Paryskiego Salonu Samochodowego zaprezentowano pierwszy samochód z nowej generacji SEATa - Ibizę SXi.

1985 Ukończono prace nad SEATem Malaga.

1986 Nastąpiła integracja SEATa i Grupy Volkswagena. Centrum Techniczne ugruntowało swoją pozycję promotora nowych technologii i głównego filaru gwarantującego tożsamość marki. Na rynek wprowadzono modele Marbella, Terra oraz pięciodrzwiową Ibizę. Powołano komórkę SEAT Sport.

1987 Rozpoczęto prace nad projektem Toledo oraz włączono go do strategii platformowej Grupy Volkswagena. W modelach Ibiza i Malaga wprowadzono silniki systemu Porsche z elektronicznym wtryskiem paliwa.

1988 W Centrum Technicznym, zatrudniającym wówczas blisko 500 osób, opracowano katalizatory dla silników Systemu Porsche.

1989 Podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie zaprezentowano, opracowany w tym samym roku, samochód koncepcyjny "Proto T". Rozpoczęto prace nad modelem Ibiza New Style oraz silnikiem 1.7 z wtryskiem paliwa. Wprowadzono nowe narzędzia wspomagające projektowanie i produkcję aut - systemy CAD/CAM/CAE - oraz rozpoczęto opracowywanie nowej Ibizy, w ramach strategii platformowej Konsorcjum . Tuż obok Centrum Technicznego rozpoczęto budowę fabryki w Martorell, która stała się potem jednym z najnowocześniejszych i najbardziej wydajnych zakładów w Europie.

1990 Grupa Volkswagena przejęła 99,99% kapitału SEATa. Na Salonie Samochodowym w Genewie przedstawiono nową wersję Proto T, tym razem pod nazwą "Proto TL". Trzecie z futurystycznych aut koncepcyjnych SEATa - "Proto C" - pokazano podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Rozbudowano obiekty SEAT Sport, liczące teraz 1000 m2 i zajmujące teren 6000 m2. Rozpoczęto także rozbudowę Centrum Technicznego.

1991 Premiery rynkowe SEATa Ibiza New Style i Toledo oraz silnika New System Porsche Injection dla Ibizy Sport Line. Zapoczątkowano prace nad lekkimi samochodami dostawczymi Inca (SEAT) i Caddy (VW). Zakończono drugą fazę rozbudowy Centrum Technicznego, gdzie uruchomiono następnie systemy programowania i frezowania pięciopłaszczyznowego.

1992 W czasie kiedy trwały Igrzyska Olimpijskie w Barcelonie, wyprodukowano modele Toledo i Ibiza zasilane energią elektryczną (wersja Marathon towarzyszyła zawodom rozgrywanym na Olimpiadzie), a także Ibiza Serie Olimpica i Toledo Sport. Na październikowym Salonie Samochodowym w Paryżu zaprezentowano "Concept T". W Centrum Technicznym po raz pierwszy zastosowano system DKM, umożliwiający geometryczne odwzorowanie wszystkich detali opracowywanego projektu.

1993 Uruchomiono fabrykę w Martorell, a także zaprezentowano nowy model Ibizy oraz Cordobę. Załoga Centrum Technicznego osiągnęła liczbę 800 osób. Podczas Salonu Samochodowego w Barcelonie pokazano "Concept T Cabrio".

1994 Na rynek trafiły pierwsze egzemplarze Ibizy i Toledo z silnikami 16V, zaś w Martorell rozpoczęto realizację projektu produkcji modeli Polo Classic i Polo Variant dla Volkswagena, a także Cordoby Vario. 29 lipca Władze Centralne oraz Autonomiczne Władze Katalonii zatwierdziły pomoc finansową na prace badawczo-rozwojowe w wysokości 38 miliardów peset.

1996 Podczas Salonu Samochodowego w Genewie zaprezentowano model Alhambra, zaś w Paryżu - Ibiza Cupra. W kwietniu na rynek trafiła Cordoba SX (2drzwiowa). SEAT otrzymał certyfikat jakości dla swojej działalności, stwierdzający zgodność z normą ISO 9000. Ibiza Kit Car zadebiutowała i zwyciężyła w konkurencji FIA 2L WRC.

1997 Zaprezentowano i wprowadzono do sprzedaży model Arosa. Ofertę silników TDi wzbogacono o nowe wersje dla Toledo i Alhambry; zaprezentowano także Arosę SDi. Ibiza Kit Car zwyciężyła po raz drugi z rzędu w konkurencji FIA 2L WRC.

1998 Na Salonie Samochodowym w Genewie zaprezentowano auto koncepcyjne "Bolero", zaś kilka miesięcy później, na podobnej imprezie w Paryżu, pokazano nowe Toledo. Premiera tego właśnie modelu zainaugurowała nowy styl i wizerunek, które miały otrzymać wszystkie modele hiszpańskiego producenta. Ibiza Kit Car po raz trzeci została zwycięzcą FIA 2L WRC. W tym samym roku podczas Salonu Samochodowego w Oporto zaprezentowano też Cordobę WRC, która zadebiutowała w Rajdzie Finlandii.

1999 SEAT zaprezentował nową tożsamość korporacji, zaś podczas Salonu Samochodowego w Genewie pokazał model "Formula" - auto koncepcyjne o mocy 240 KM, zdolne osiągnąć prędkość 235 km/h. Podczas Salonu Samochodowego w Barcelonie pokazano nowe wersje Ibizy i Cordoby, a także nową wersję Cordoby WRC E2. Na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie pokazano SEATa Leon. Było to pierwsze auto w historii tej marki, dysponujące mocą 180 KM, 6biegową skrzynią i napędem na cztery koła. Na tym samym Salonie pokazano także Arosę 3L, dzięki której SEAT stał się pierwszym producentem samochodów w południowej Europie, dysponującym technologią pozwalającą na wyprodukowanie samochodu zużywającego poniżej trzech litrów paliwa na 100 km. W dziedzinie konkurencji sportowych, Cordoba WRC zajęła dwa miejsca w Rajdach Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii, a także uzyskała najlepszy czas w zawodach w Monte Carlo.

2000 Podczas lutowego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie pokazano SEATa Salsa - auto koncepcyjne, opracowane całkowicie przez Centrum Techniczne. Samochód pozwalał kierowcy na wybór trzech układów aranżacji wnętrza: sport, comfort i city. W lipcu na rynek trafiła nowa Alhambra, zaś w Centrum Technicznym po raz pierwszy zastosowano technologię laserowego cięcia i spawania. Dwa miesiące później, na Paryskim Salonie Samochodowym, SEAT zaprezentował nową Arosę, a także potężną wersję Leona Cupra z 240-konnym silnikiem oraz nowe 150-konne silniki TDi dla Toledo i Leona. Po sukcesie Salsy, również w Paryżu zaprezentowano nową odmianę tego auta koncepcyjnego, noszącą teraz nazwę "Salsa emocion". Samochód ten może zmieniać swoją charakterystykę dynamiczną oraz wysokość w zależności od potrzeb kierowcy. We wrześniu hiszpański producent zaczął używać nowego motto - "SEAT auto emocion", które ma odzwierciedlać zarówno wartości racjonalne, jak i emocjonalne - typowe jednocześnie dla wyrazistej sylwetki i dla sportowego charakteru. SEAT podjął decyzję o restrukturyzacji swojego zespołu "SEAT Sport", czyniąc go odpowiedzialnym za opracowywanie i produkcję pojazdów o szczególnie wysokich parametrach. W tym samym roku Centrum Techniczne skończyło 25 lat, zaś sama firma obchodzi jubileusz 50-lecia.

2001 Z linii montażowej w Martorell zjeżdża pierwsze Toledo po przeniesieniu produkcji z Brukseli. Prezentacja koncepcyjnego modelu Tango. Na grudniowych targach motoryzacyjnych w Bolonii SEAT pokazuje nową Ibizę, kolejną generację najbardziej charyzmatycznego auta marki.

2002 SEAT wchodzi w skład Grupy Audi. Na wrześniowych targach motoryzacyjnych w Paryżu odbywa się prezentacja nowej Cordoby, bardziej rodzinnego auta podtrzymującego przełomowy wizerunek nadany wcześniej Ibizie.




--------------------------------------------------------------------------------

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group