admin14kajetan |
Wysłany: Pon 9:52, 13 Lut 2006 Temat postu: Historia |
|
Nad stworzeniem znaku firmowego, którego podstawowy element - indiańska strzała - przetrwał do dziś, dyskutowano w latach 1921-1923. Spośród wielu wersji dokumentujących genezę znaku, najbliższą prawdy jest zapewne ta, która mówi o podróżach Emila Škody po Ameryce, gdzie jego przewodnikiem był wierny Indianin. Obraz z profilem Indianina zdobił ścianę biura Emila Škody.
Kalendarium:
W latach 1915-1920 wykonano metalowe repliki portretu, które następnie rozmieszczono w biurach kierowników działów. Kto jednak był autorem pomysłu, aby na podstawie portretu stworzyć znak firmowy, do końca nie wiadomo. 15 grudnia 1923 roku zostały zarejestrowane dwa znaki towarowe, wykonane na podstawie profilu Indianina i strzały, które wkrótce pojawiły się na lokomotywach i samochodach z Pilzna.
Auto dziadka, 1905
Już pierwsze auto o nazwie "Voiturette A" odniosło komercyjny sukces, stając się znakiem rozpoz-nawczym weteranów czeskiej motoryzacji. Dzięki wiedzy i doświadczeniu firma szybko zyskała silną pozycję na rozwijających się światowych rynkach. Firma Laurin & Klement pomogła wzmocnić pozycję królestwa czeskiego jako najsilniejszego pod względem przemysłowym państwa w Cesarstwie Austro-Węgierskim.
1907 - spółka akcyjna Laurin & Klement
Ekspansja firmy zaczyna przekraczać granice interesu rodzinnego. W 1907 roku założyciele przekształcają firmę w spółkę akcyjną. Rozwój owocuje powstaniem nowego modelu - Faeton. Po 1914 roku spółka zajmuje się także produkcją uzbrojenia.
Fuzja ze Škodą Pilsen w 1925 roku
W celu wzmocnienia i utrzymania pozycji na rynku oraz umożliwienia modernizacji fabryki, L&K poszukuje silnego partnera. Teraz oprócz samochodów firma produkuje także ciężarówki, autobusy, silniki lotnicze oraz maszyny rolnicze.
W 1925 roku L&K łączy się z największym krajowym przedsiębiorstwem przemysłowym, Škodą Pilsen. Oznacza to koniec nazwy Laurin & Klement i początek znaku firmowego Škoda. Fuzja umożliwia rozpoczęcie taśmowej produkcji eleganckich aut, dopieszczonych w najdrobniejszych detalach i wygrywających międzynarodowe konkursy.
Wielki Kryzys powoduje spowolnienie, ale nie zatrzymanie rozwoju Škody. Pojawia się następny udany model - Populár.
Okupacja
W niełatwym czasie II Wojny Światowej Škoda staje się częścią gospodarki III Rzeszy. Produkcja zostaje dostosowana do potrzeb wojennych.
Pomimo przeciwności Škodzie udaje się stworzyć jeszcze jeden wyróżniający się model, Škodę Superb.
Socjalizm i gospodarka planowa
Zakończenie II Wojny Światowej daje początek kolejnym zmianom. Cała gospodarka podlega systemowi centralnego planowania. Kontakt oraz wymiana informacji ze światem zewnętrznym są utrudnione, podczas gdy Zachód rozwija się nieustannie. Przekształcona w państwowe przed-siębiorstwo AZNP Škoda zostaje monopolistą w produkcji aut osobowych w Czechosłowacji.
Transformacja Škody
Zmiany polityczne z roku 1989 kreują nową rzeczywistość ekonomiczną i rynkową. Škoda poszukuje teraz silnego partnera zagranicznego, gdyż nadrzędnym celem jest nadrobienie straconego czasu i inwestycje w przyszłość.
W grudniu 1990 roku rząd opowiada się za współ- pracą z koncernem Volkswagen. 16-go kwietnia 1991 roku Škoda dołącza do Volkswagena, Audi i Seata jako czwarta marka koncernu.
Rozwój trwa nadal. Dzięki współpracy w ramach koncernu oraz nowemu myśleniu ekonomicznemu Škoda dokonuje rozległej modernizacji. Jej owocem jest model Felicia, zdolny stawić czoła światowej konkurencji. W ślad za Felicią idą jeszcze bardziej udane konstrukcje - Octavia, Fabia oraz duma firmy - Škoda Superb. |
|