|
O samochodach Serdecznie zapraszamy do korzystania z naszego forum!!!
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
admin14kajetan
Administrator
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 503
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/25 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pon 7:52, 13 Lut 2006 Temat postu: Troche o firmie i historii marki |
|
|
Historia Audi jest nierozerwalnie związana z historią całej motoryzacji, którą ta niemiecka marka współtworzyła od samego początku. U jej korzeni stali tacy ludzie jak August Horch, jeden z pierwszych na świecie inżynierów, który poruszył świat motoryzacji.
Cztery pierścienie są znakiem rozpoznawczym jednego z najstarszych producentów samochodowych w Niemczech. Symbolizują one dokonane w roku 1932 połączenie czterech do tamtej pory niezależnych producentów: Audi, DKW, Horch oraz Wanderer. To oni, razem z marką NSU, która przyłączyła się w roku 1969, stanowią fundament dzisiejszej spółki AUDI AG.
Kronika:
AUDI AG ma za sobą bardzo dynamiczną i barwną historię. Tradycjami w konstruowaniu samochodów i motocykli sięga aż po wiek dziewiętnasty. Zarówno niegdyś zadomowione w Saksonii marki Audi i Horch z Zwickau, Wanderer z Chemnitz i DKW z Zschopau, które w roku 1932 zjednoczyły się w Auto Union pod znakiem czterech pierścieni, jak też i przyłączający się w roku 1969 NSU z Neckarsulm (Szwabia), wniosły swój wielki wkład w niemiecki przemysł motoryzacyjny i wycisnęły swoje piętno przede wszystkim na technicznym rozwoju samochodów. Technicznie innowacyjny charakter marek Audi i NSU doprowadził w końcu w roku 1971 do owego hasła, które do dziś zachowuje swoją aktualność: "Przewaga dzięki technice".
14 listopada 1899 r.
August Horch (1868 - 1951) zakłada w Kolonii-Ehrenfeld firmę A. Horch & Cie. Tam buduje swój pierwszy automobil, który ukończony jest na początku roku 1901. W marcu 1902 r. następuje przeniesienie przedsiębiorstwa do Reichenbach w Saksonii i dwa lata później przekształcenie w spółkę akcyjną. Łączy się to z kolejną zmianą siedziby. 10 maja 1904 r. powstaje w Zwickau A. Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG.
1915-1929
Umieszczenie kierownicy po prawej stronie pojazdu pochodziło jeszcze z czasów pojazdów konnych, kiedy woźnica siedział po prawej stronie. Audiwerke jako pierwszy producent samochodów w Niemczech przedstawia we wrześniu 1921 r. seryjny pojazd z kierownicą po lewej stronie - Audi Typ K.
1930-1944
W sierpniu 1928 r. J. S. Rasmussen przejmuje pakiet większościowy spółki Audiwerke AG. Właśnie w Zwickau rozpoczyna on w roku 1931 produkcję na dużą skalę niewielkiego samochodu DKW z napędem na przednie koła. Pojazd posiada drewnianą karoserię pokrytą sztuczną skórą oraz charakterystyczny dla DKW silnik dwusuwowy. Konstrukcja ta staje się podstawą dla jednego z najpopularniejszych małych samochodów lat 30-tych. Do roku 1942 fabrykę w Zwickau opuszcza ponad ćwierć miliona tych pojazdów.
1945-1959
Na rozkaz sowieckiej administracji wojskowej w Niemczech saksońskie fabryki Auto Union zostają w 1945 roku zdemontowane w ramach odszkodowania wojennego. Skutkiem tego cały majątek przedsiębiorstwa zostaje skonfiskowany bez żadnego odszkodowania. 17 sierpnia 1948 r. Auto Union AG, Chemnitz zostaje wykreślone z rejestru handlowego.
1960-1974
W 1963 roku na stoisku NSU, na salonie motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie sensacją staje się dwuosobowy pojazd z otwartą kabiną, o nazwie Wankel Spider. W tylnej części tego pojazdu terkocze jednotarczowy silnik z tłokiem obrotowym. Od początku lat 50-tych NSU oraz Felix Wankel pracują nad nową koncepcją silnika: zamiast tłoka skokowego mieszankę paliwowo-powietrzną spręża silnik z tłokiem wirującym.
1975-1989
W marcu 1980 r. na salonie samochodowym w Genewie olbrzymią sensację wzbudza na stoisku Audi sportowy Coupé z napędem na cztery koła. Audi quattro to pierwszy model samochodu osobowego z takim napędem. Do tamtej pory ten rodzaj napędu stosowany był jedynie w przypadku ciężarówek oraz samochodów terenowych. Rozwiązanie to było konsekwentnie stosowane w Audi quattro zapewniając mu w sporcie motorowym sukcesy na światową skalę i coraz częściej stosowane było w całej palecie modeli Audi.
1990
Jesienią 1991 roku Audi przedstawia dwa przyciągające uwagę modele: Audi quattro Spyder na IAA we Frankfurcie oraz Audi Avus w ramach Tokyo Motorshow. Konsekwentne stosowanie aluminium jako materiału konstrukcyjnego karoserii tych dwóch modeli wskazuje na przyszłe stosowanie materiałów lekkich w seryjnej produkcji samochodów Audi.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
admin14kajetan
Administrator
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 503
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/25 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pon 7:55, 13 Lut 2006 Temat postu: Z życia Audi |
|
|
Kluczowe wydarzenia w historii firmy Audi wnoszą bardzo wiele do rozwoju całej światowej motoryzacji. W tym dziale prezentujemy te fakty i rozwiązania, które wpłynęły na dzisiejsze postrzeganie marki Audi.
Przed 40 laty odrodziła się marka Audi
We wrześniu 1965 roku podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie pokazano pierwszy po wojnie samochód Audi. Był to model oznaczony symbolem 72. Audi, założone przez Augusta Horcha w 1909 roku, znane było w latach 20 i 30 XX wieku z produkcji luksusowych samochodów napędzanych silnikami sześcio- i ośmiocylindrowymi. Od 1932 roku marka Audi, obok DKW, Horch i Wanderer należała do Auto Union AG, której znakiem firmowym były cztery połączone ze sobą pierścienie.
W połowie lat '60 XX wieku na niemieckim rynku motoryzacyjnym zaczynało brakować miejsca na samochody marki DKW napędzane silnikami dwusuwowymi, które oferował wówczas Auto Union GmbH. W związku z tym Daimler-Benz AG - właściciel pakietu kontrolnego spółki w latach 1958-1964 - podjął prace nad czterocylindrowym silnikiem na potrzeby DKW.
Jesienią 1964 roku firmę Auto Union GmbH przejął Volkswagenwerk AG. Dalsze prace nad nowym silnikiem prowadzone były już pod kierownictwem głównego technika Volkswagena - Ludwiga Krause. Ich owocem stała się chłodzona wodą czterocylindrowa jednostka o pojemności 1.695 cm3, mocy 72 KM i niezwykle dużym stopniu sprężania wynoszącym 11,2:1. Silnik zamontowany został pod maską ostatniego modelu DKW - F 102. Na rynku samochód pojawił się początkowo jako Audi, później dodano określenie modelu 72 odnoszące się liczby koni mechanicznych.
Dziennikarze prasy fachowej ocenili nowy samochód jako praktyczny, dobrze wykonany pojazd z niezawodnym silnikiem i bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Czterocylindrowy silnik stał się dla Audi bazą do rozwijania kolejnych modeli, które otrzymywały określenia również związane mocą napędzających je jednostek. I tak w 1966 roku pojawił się Audi 80 i Audi Super 90. Dwa lata później wprowadzono do produkcji modele Audi 60 i Audi 75. W 1968 roku na rynku pojawiło się Audi 100, stanowiące preludium do rozpoczynającej się drogi firmy w kierunku klasy średniej wyższej.
W 1969 roku nastąpiła fuzja Auto Union GmbH z siedzibą w Ingolstadt i NSU Motorenwerke AG z siedzibą w Neckarsulm. W ten sposób powstało nowe przedsiębiorstwo: Audi NSU Auto Union AG z siedzibą w Neckarsulm. Ostatni samochód marki NSU - RO 80 zjechał z taśmy produkcyjnej w 1977 roku. Niezwykle długa nazwa firmy przetrwała jednak aż do 1 stycznia 1985 roku, kiedy to skrócono ją do Audi AG. Wówczas również przeniesiono siedzibę firmy do Ingolstadt.
Horch 420 i 830BL
Audi Tradition, zajmujące się pielęgnowaniem tradycji koncernu Audi AG, wzbogaciło swoją kolekcję o dwie "perły" - luksusowe samochody marki Horch pochodzące z lat '30 XX wieku - modele 420 i 830 BL.
Horch 420 to prawdziwy rarytas. Na całym świecie pozostały już tylko trzy egzemplarze tego napędzanego ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 4,5l i mocy 90 KM. Wyprodukowany w 1931r. kabriolet będący w posiadaniu Audi Tradition ma za sobą długą historię. Jak wiele aut Horcha trafił po wojnie za ocean. W 1970r. samochód pojawił się w Anglii, skąd sprowadził go w 1979r. pewien monachijczyk.
Horch 420 należy do słynnej serii 400, w której po raz pierwszy zastosowano obniżoną ramę nośną. Doprowadziło to do korzystniejszego usytuowania punktu ciężkości pojazdu, a w konsekwencji poprawiło jego właściwości jezdne.
Horch 830 BL pochodzi z 1939 roku i określany jest jako sedan-kabriolet. W przeciwieństwie do modelu 420 jego ośmiocylindrowy silnik zbudowano w technologii V. W związku z tym, że większość z wyprodukowanych samochodów przejęło w czasie wojny wojsko, niewiele z nich przetrwało. Egzemplarz będący w posiadaniu Audi pochodzi z terenów byłej NRD. Pewien przedsiębiorczy mieszkaniec Hamburga przeszmuglował pięciometrowego kolosa w częściach jeszcze w czasach, gdy stał mur berliński. Kompletna restauracja pojazdu (włączając przywrócenie do życia jego 92-konnego silnika) trwała ponad dwa lata.
Cztery pierścienie stanowiące znak firmowy Audi symbolizują marki: Audi, DKW, Horch i Wanderer, które zostały połączone w ramach firmy Auto Union w 1932r. W 1969r. Auto Union połączyło się z NSU (znanego głównie z produkcji motocykli) tworząc Audi NSU Auto Union AG. W 1985r. oficjalna nazwa firmy zmieniła się na Audi AG, a siedzibę ustanowiono w Ingolstadt.
Audi Imperator
Audi zaprezentuje na 55. Pebble Beach Concours D'Elegance, najbardziej renomowanym konkursie piękności samochodów zabytkowych w Stanach Zjednoczonych, pochodzący z 1929 roku model Imperator. Samochód zadebiutuje 21 sierpnia w klasie otwartych samochodów przedwojennych.
Auto znane również jako typ R, było pierwszą limuzyną w historii Audi wyposażoną w silnik 8-cylindrowy. W ostatnich tygodniach Imperator wygrał już Concours D'Elegance w Cranbrook w stanie Michigan. Potwierdza to tylko szanse samochodu na powtórzenie sukcesu innego cacka wyprodukowanego przez Auto Union - jednego z niewielu pozostałych jeszcze na świecie sportowych kabrioletów typu Horch 853A Erdmann & Rossi.
Audi Imperator jest jednak jeszcze większym unikatem niż Horch 853A Erdmann & Rossi. Jedyny egzemplarz tego modelu odnaleziono w Saksonii pod koniec lat '90 XX wieku. W 2003 roku fundacja Audi Tradition zleciła jego odrestaurowanie. Zadanie to było o tyle trudne, iż w latach 20. klient otrzymywał jedynie silnik z podwoziem. Dopiero później w zależności od zasobności portfela i gustu nabywcy, karoserię wykonywała firma produkująca dorożki. Biorąc pod uwagę ilość dostępnych fotografii zespół restauratorów zdecydował się na odtworzenie wariantu w otwartej zabudowie Phaeton.
Poddany restauracji samochód zachował się w bardzo złym stanie, choć jego silnik cały czas był na chodzie. Prawdopodobnie przez dłuższy czas służył straży pożarnej, stąd też jego mały przebieg - 19.000 km.
Mierząca 5,16 metrów limuzyna wyposażona jest w pięciolitrowy silnik o mocy 100 KM napędzający tylne koła za pomocą specjalnego "ślimaka". Maska wykonana została z aluminium. Do ciekawostek należy możliwość zmiany koła za pomocą tylko jednej śruby.
Ostatecznie wyprodukowano jedynie 145 sztuk tego samochodu. Nie była to imponująca liczba nawet jak na ówczesne czasy. Z powodu załamania gospodarczego i kłopotów zakładów Audi, przejętych ostatecznie przez założyciela firmy DKW Jörgena Rasmussena, trzeba było jednak przedwcześnie zakończyć produkcję.
Jubileusz w Goodwood
Podczas tegorocznego spotkania fanów szybkich samochodów zabytkowych Goodwood Festival of Speed, który odbył się 24 - 25 lipca, po 25 latach ponownie spotkali się Hannu Mikola, jeden z najwybitniejszych kierowców rajdowych świata i Audi quattro.
W październiku 1980r. "latający Fin", był kierowcą obsługującym Rajd Allgarve odbywający się w Portugalii. Jadąc samochodem Audi quattro przed oficjalnymi zawodami pokonał trasę rajdu o 30 minut szybciej, niż jego zwycięzca. Już parę miesięcy później rozpoczęła się złota seria startów Audi w kolejnych rajdach. Do 1985r. Audi zgromadziło 25 tytułów mistrzowskich.
W Goodwood pokazano również Audi Sport S1 quattro. Samochód z 1985r. miał silnik o mocy 400 KM. Auto, które startowało w wyścigu Pikes Peak osiągnęło w najsilniejszej wersji ponad 700 KM. Możliwości tego samochodu podczas festiwalu prezentował Bobby Unser - trzynastokrotny zwycięzca Pikes Peak, który w 1986r. wygrał ten wyścig jadąc właśnie tym modelem Audi.
Podczas tegorocznego spotkania goście Goodwood Festiwal of Speed mogli również podziwiać pięciokrotnego już trymufatora wyścigu Le Mans Audi R8 oraz najnowsze wcielenie Audi RS4.
Ale to nie koniec atrakcji dla fanów sportowych oldtimerów. Między 7 a 10 lipca odbędzie się już po raz ósmy rajd Silvretta Classic. Na wysokogórskich drogach Montafon pojawi się 150 samochodów, między innymi Audi quattro, Audi Sport quattro i Auto Union 1000 Sp z 1958r.
Mille Miglia
Między 19 a 22 maja odbywa się jeden z bardziej znanych wyścigów samochodów zabytkowych w Europie - Mille Miglia. Jego uczestnicy pokonują 1.000 mil z Brescii do Rzymu. Po raz pierwszy wyścig ten odbył się w 1927 roku. Wówczas kierowcy i ich automobile pokonali 1.600 km po ogólnie dostępnych drogach. W tegorocznej edycji rajdu, Audi będzie reprezentował roadster Wanderer W25K, napędzany dwulitrowym, sześciocylindrowym silnikiem wyposażonym w kompresor, osiągającym 85 KM.
Firma Wanderer powstała w 1885 roku, początkowo zajmując się produkcją rowerów. Od 1905 roku zaczęła produkować samochody, zaś w 1932 roku jej część samochodowa została sprzedana firmie Auto Union AG, z której wywodzi się Audi.
Firmę założono 26 lipca 1885 roku pod nazwą Chemnitzer-Velociped-Depot Winklhofer & Jaenicke w Chemnitz. Dwa lata później wszystkie produkowane przez firmę rowery zyskały nazwę Wanderer. W związku z rosnącą popularnością marki, w 1896 roku nazwę przedsiębiorstwa przemianowano na Wanderer Fahrradwerke AG vorm. Winklhofer & Jaenicke, Schönau/Chemnitz. Na przełomie wieków Wanderer rozpoczął produkcję maszyn przemysłowych, a w 1902 roku rozpoczęto produkcję motocykli. Firma nie zaprzestała poszerzania asortymentu i w 1904 roku wprowadziła na rynek maszyny do pisania (pod marką Continental), a w 1905 roku rozpoczęła pierwsze próby produkcji samochodów.
W 1913 roku, Wanderer wprowadził na rynek swój pierwszy seryjny samochód W3, zwany pieszczotliwie "Puppchen" - laleczka. Napędzany był rzędowym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,2 l o mocy 12 KM. Do 1918 roku firma wyprodukowała ponad 10.000 motocykli i 2.000 W3. Motocykl o mocy 1,5 KM kosztował 750, a samochód 4.000 marek.
Następca W3 pojawił się na rynku dopiero w 1926 roku, w postaci modelu W10. Jego czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 l rozwijał moc 30 KM i odznaczał się jak na ówczesne czasu wieloma zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Można do nich zaliczyć przede wszystkim: umieszczenie kierownicy po lewej stronie, a skrzyni biegów w podłodze, "suche" sprzęgło wielotarczowe, jednolity, zamknięty blok silnika i skrzyni biegów oraz hamulce na wszystkie koła. Samochód w wielu wersjach produkowano do 1932 roku.
Sukcesy handlowe W3 i W10 sprawiły, że firma przeprowadziła się w 1927 roku do nowych zakładów w Siegmar koło Chemnitz, gdzie prowadzono montaż końcowy. W starej fabryce w Chemnitz-Schönau pozostał montaż części w większe moduły, które transportowano koleją i przekazywano bezpośrednio na taśmę produkcyjną. System ten można nazwać dostawami "just-in-time", ponieważ magazyn w Siegmar mieścił tylko 25 kompletów części. Tyle też wynosiła dzienna produkcja.
W 1928 roku Wanderer wprowadził na rynek model W11 dostępny m.in. w wersji Sportcabriolet. Samochód wyposażono w sześciocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2,5 l i mocy 50 KM. Z powodu kryzysu gospodarczego, samochody Wanderer charakteryzujące się wysoką jakością i niezawodnością, ale również i wysokimi cenami znajdowały coraz mniej nabywców. Mimo to kierownictwo firmy postanowiło wprowadzić na rynek auta o nowoczesnych karoseriach i wyposażone w mocniejsze silniki.
W 1929 roku Wanderer sprzedał linie produkcyjne motorów NSU i czeskiej firmie Janecek. W ten sposób w Pradze powstała firma JAWA (Janecek/Wanderer). W 1931 roku Ferdynand Porsche stworzył dla Wanderera nową generację sześciocylindrowych silników osiągających moc od 40 KM do 85 KM. Jednak już rok później cała część samochodowa Wanderera (łącznie ze znakiem firmowym) została sprzedana Auto Union AG. Produkcja maszyn i rowerów pozostała przy spółce matce.
Już za czasów nowego właściciela powstały takie samochody, jak Wanderer W22 (kabriolet o mocy 40 KM produkowany w latach 1933-1934), W23 (kabriolet o mocy 62 KM produkowany w latach 1937-1940), W24 limuzyna o mocy 42 KM produkowana w latach 1937-1940 (jako jedyna wśród samochodów Wanderer po roku 1932 napędzana czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,8 l) oraz W52 (kabriolet o mocy 62 KM produkowany tylko w roku 1937). Ponadto fabrykę opuścił w tym czasie wspomniany W25K oraz zbudowany z aluminium roadster Wanderer Stromlinie Spezial. Samochód ten ważył tylko 900 kg, a dzięki 70 KM osiągał prędkość maksymalną 160 km/h. To sportowe auto w 1939 roku wygrało ostatni wyścig dla Wanderera Lüttich-Rom-Lüttich. Po wojnie marka nie została reaktywowana.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
admin14kajetan
Administrator
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 503
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/25 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pon 7:57, 13 Lut 2006 Temat postu: Ciąg Dalszy poprzedniej wypowiedzi |
|
|
Napęd na cztery koła quattro
Nieoficjalna premiera quattro w sportach rajdowych miała miejsce w 1981 roku. W trakcie jednego z wyścigów zaliczanego do Mistrzostw Europy, samochód Audi quattro, kierowany przez Fina Hannu Mikkola, pełniący wówczas jeszcze tylko funkcje techniczne, pokonał trasę wyścigu w czasie krótszym o pół godziny niż oficjalny wynik zwycięzcy.
Pierwszym samochodem seryjnym, wyposażanym na życzenie w napęd quattro, było Audi 80 w wersjach dostępnych już od 1982 roku. W tym samym czasie Audi zdobyło rajdowy tytuł mistrza świata w kategorii producentów, a prowadząca Audi quattro, Michele Mouton zapisała się w historii jako pierwsza kobieta, która odniosła zwycięstwo w jednym z rajdów zaliczanych do punktacji Mistrzostw Świata.
Rok później Hannu Mikkola zdobył tytuł rajdowego mistrza świata, zaś Audi zajęło drugie miejsce w klasyfikacji producentów. W 1983 roku rozpoczęto również produkcję Audi Sport quattro z silnikiem o mocy 306KM (255KW), który jest dziś obiektem westchnień kolekcjonerów.
W następnym sezonie, zarówno marka Audi, jak i indywidualnie kierowca Audi, Stig Blomqvist, zdobyli tytuły mistrzowskie. Pionierskie osiągnięcia Audi w dziedzinie napędu na wszystkie koła zostały nagrodzone tytułem Sportowego Samochodu Roku 1984.
Słynny rajd górski Pikes Peak w stanie Colorado (4.302 m n.p.m.) stał się areną dla wyczynów Michele Mouton, która jadąc Audi Sport quattro, zapewniła sobie zwycięstwo w edycji z 1985 roku. Nikt nie spodziewał się wówczas, że w rok później wyczyn ten powtórzy Bobby Unser, a w 1987 roku Walter Röhl. Obaj prowadzili samochody Audi.
W 1986r. do systemu quattro wprowadzono mechanizm różnicowy Torsena zapewniający stałe, bezstopniowe przenoszenie mocy pomiędzy osiami samochodu.
Z biegiem czasu paleta modeli Audi z napędem quattro była konsekwentnie poszerzana tak, iż w 1987 roku w sprzedaży znajdowało się już 20 wersji samochodów wyposażonych w ten system. Rok później Audi zaprezentowało pierwszą limuzynę klasy wyższej, wyposażoną w napęd na wszystkie koła. Był to model V8. Dzięki quattro charakteryzował się on doskonałymi warunkami jezdnymi, co w połączeniu z dynamicznym silnikiem gwarantowało wysoki poziom bezpieczeństwa bez konieczności rezygnowania z przyjemności z jazdy.
Napęd quattro daje przewagę kierowcom nie tylko podczas jazdy w trudnym terenie. Dowodem tego niech będzie seria siedmiu zwycięstw Hansa-Joachima Stucka, w wyścigach IMSA-GTO, dzięki którym zdobył on tytuł najlepszego kierowcy sezonu 1989. Rok później Audi świętowało 10-lecie quattro. Przez ten okres na drogach pojawiło się 200.000 samochodów korzystających z tego napędu. Był wśród nich protoplasta serii, zwany po prostu Audi quattro, którego produkcję zakończono 17 maja 1991 roku. Ostatni 11.452 egzemplarz jest w posiadaniu historycznej kolekcji Audi.
Popularność napędu stale rosła. W 1992 już co dwunaste auto było zamawiane przez klientów właśnie z tym rozwiązaniem. O przewadze quattro świadczyły też kolejne zdobywane tytuły: Mistrzostw Niemiec 1991 (Hans-Joachim Stuck - Audi V, Francji 1993 i Włoch 1994 (Frank Biela - Audi 80 quattro). Również w 1994 roku publiczności zaprezentowano połączenie quattro z systemem EDS. Pozwoliło to na niezależne hamowanie każdego koła z osobna, co przy przenoszeniu siły napędu między osiami gwarantuje jeszcze lepszą przyczepność.
Rok 1995 przyniósł kolejne udane połączenie, tym razem napędu quattro z technologią TDI. W ten sposób, ogromna moc 2,5-litrowego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem mogła być przeniesiona na wszystkie koła, zapewniając napędzanemu przez niego Audi A6 doskonałe własności trakcyjne. W tym samym roku Audi odniosło kolejny sukces w sportach motorowych. Było to podwójne zwycięstwo w FIA Touring Car World Cup w kategorii kierowców i producentów. Dobra passa podtrzymana została także w 1997 roku. Pod koniec sezonu w Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Belgii, Hiszpanii, Australii i Afryce Południowej zwycięzca był tylko jeden - Audi z napędem quattro.
Kolejne udane połączenie napędu quattro z innymi systemami poprawiającymi właściwości jezdne nastąpiło w 1997 roku, kiedy to Audi zaprezentowało - jako pierwsza firma na świecie - samochód wyposażony w napęd na wszystkie koła i ESP, rozpoznający zawczasu możliwość poślizgu i korygujący zachowanie pojazdu tak by do niego nie doszło.
Rok później w Audi TT Coupe po raz pierwszy zastosowano elektrohydrauliczne sprzęgło wielotarczowe Haldex. W 1999r. pojawiło się na rynku pierwsze Audi A3 quattro.
Do 2000 roku sprzedano 820.000 samochodów korzystających z quattro. Wśród nich pojawiły się pierwsze Audi allroad, zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Genewie.
W pierwszym roku XXI wieku, Audi sprzedało milionowy samochód wyposażony w system quattro. W 2003 roku Audi przedstawiło trzy modele studyjne: Pikes Peak, Nuvolari i Le Mans - wszystkie wyposażone w napęd quattro.
W 2004 roku sprzedano dwumilionowy model Audi z napędem quattro. Obecnie, co trzeci klient wybierający Audi, decyduje się na samochód wyposażony w ten system.
Prototypy Audi
Inżynierowie z Ingolstadt i Neckersulm od lat prezentują szerokiej publiczności modele, które choć nie wchodzą zwykle w pierwotnej formie do produkcji, wyznaczają przyszły kierunek rozwoju motoryzacji. W szczególności stanowią one jednak egzemplifikację wizji stylistycznej Audi oraz zapowiadają wprowadzenie rozwiązań technicznych, które w przyszłości będą trafiały do seryjnych modeli.
Wśród najbardziej znanych prototypów zaprezentowanych dotychczas przez Audi należy wymienić przede wszystkim modele: quattro Spyder, Rosemeyer, Avus quattro, Avantassimo, Pikes Peak quattro, Nuvolari quattro oraz Le Mans quattro.
quattro Spyder został zaprezentowany w 1991r. To niskie, sportowe, przypominające coupe (francuski akcent nad e) auto, wyposażone było w silnik V6 o mocy 174PS/128kW. Umieszczona z tyłu za siedzeniami jednostka, umożliwiała zbudowanemu z aluminium, ważącemu jedynie 1.100 kilogramów autu osiąganie bardzo dużych prędkości. Dzięki takiemu zamontowaniu silnika, ciężar samochodu został optymalne rozłożony, co zaowocowało uzyskaniem doskonałych właściwości jezdnych.
Kiedy pojawiły się plotki, że quattro Spyder wejdzie do produkcji, dealerzy Audi zostali zasypani setkami zamówień od przyszłych klientów. Powstał jednak tylko jeszcze jeden egzemplarz.
Zaledwie miesiąc po pokazaniu quattro Spyder, Audi zrobiło kolejną niespodziankę, tym razem prezentując na Tokyo Motor Show to model Avus quattro. Nadwozie wykonano całkowicie z aluminium, napęd zaś stanowił silnik W12 o mocy 509PS/374kW rozpędzający auto w mniej niż 3 sekundy do 100 km/h.
Inny charakter miał prototyp nazwany na cześć legendarnego kierowcy rajdowego Bernda Rosemeyera. Rosemeyer łączył w sobie elementy stylistyczne obecne w pierwszych samochodach sportowych (np. kształt grilla) z obowiązującymi w "samochodowej modzie" trendami. Do szczególnych cech tego samochodu należał z pewnością kokpit. Dzięki zamontowaniu specjalnej szyby, umożliwiał on bezpośrednie obserwowanie serca samochodu, 16-cylindrowego silnika w akcji. Zamiast lusterek wstecznych, w Audi Rosemeyer zainstalowano kamery współpracujące z monitorami umieszczonymi wewnątrz kokpitu.
Auto można obecnie zobaczyć w museum mobile w Ingolstadt.
W 2001 roku podczas Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie, Audi przedstawiło zupełnie inną koncepcję samochodu studyjnego od quattro Spyder czy Rosemeyer. Było to luksusowe kombi, łączące w sobie elegancję i innowacyjną technologię oraz oferujące ogromne przestrzenie dla podróżujących nim osób - Audi Avantassimo. Odpowiednią dynamikę jazdy zapewniał temu autu silnik o pojemności 4.2L rozwijający moc 430PS/316kW oraz sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów. Wnętrze, utrzymane w jasnych kolorach, rozświetlane było dodatkowo przez słońce wpadające przez szklany dach. Przestrzeń bagażową można było kształtować za pomocą elektrycznych siłowników. Swoją premierę w Audi Avantissimo miał system zarządzania informacjami i rozrywką (system klasy infotainment), nazwany przez Audi MMI (Multi Media Interface). Znalazł on seryjne zastosowanie w nowym Audi A8 oraz w A6. W odróżnieniu od spotykanych w tej klasie aut systemów elektronicznych, łączy w sobie prostotę obsługi z szerokimi możliwościami dostosowywania funkcji samochodu do indywidualnych upodobań.
Rok 2003 przyniósł aż trzy nowe modele studyjne Audi. Pierwszym z nich było Audi Pikes Peak quattro. Zaprezentowany na Detroit Motor Show samochód, doskonale sprawujący się zarówno na autostradzie, jak i podczas jazdy terenowej, zawdzięcza swoją nazwę legendarnemu wyścigowi górskiemu prowadzącemu na szczyt liczącej 4.301 m n.p.m. góry Pikes Peak w stanie Kolorado. Kierowcy prowadzący Audi wygrywali ten wyścig trzy razy z rzędu w latach 1985-1987.
Samochód ten napędzany był silnikiem V8-FSI-Biturbo o mocy 500PS/368kW, który w połączeniu pneumatycznym zawieszeniem adaptive air suspension, napędem quattro, ESP i EDS oraz 21-calowymi felgami aluminiowymi tworzył niesamowitą kombinację luksusu, wolności i mocy.
Z kolei podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie Audi pokazało swoja wizję samochodu klasy Gran Turismo - Adui Nuvolari quattro. Charakterystyczna długa maska kryje silnik V10-FSI-Biturbo o mocy 600PS/441kW, umożliwiający rozpędzenie samochodu do 100 km/h w 4,1 sekundy. Sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów może być również obsługiwana manualnie poprzez przyciski znajdujące się na kierownicy. Nic dziwnego, że pojazd ten nazwano na cześć pierwszego kierowcy odnoszącego zwycięstwa w wyścigach dla "Czterech pierścieni" - Tazo Nuvolariego.
Trzecim samochodem studyjnym zaprezentowanym w 2003 r., był Audi Le Mans quattro, nawiązujący bezpośrednio do trzykrotnych zwycięstw Audi w legendarnym 24-godzinnym wyścigu. Szeroki i przysadzisty, Audi Le Mans quattro w kolorze niebieskim "Jet" przyciągał wzrok zwiedzających Międzynarodowego Targi Samochodowe we Frankfurcie. Jego tył przypomina gotowego do startu sprintera z mięśniami napiętymi do granic wytrzymałości. Przód i dach narysowane są jakby jednym pociągnięciem linii.
Aluminiowa rama Audi Space Frame tworzy strukturę nośną tego modelu. Poszycie zewnętrzne zostało wykonane z aluminium i włókna szklanego, co zapewnia maksymalną sztywność nadwozia przy niewielkim ciężarze 1530 kg. Umieszczony centralnie pięciolitrowy silnik V10-FSI-Biturbo osiąga moc 610KM/449kW i rozpędza auto do 100 km/h w 3,7 sekundy, zaś do 200 km/h w 10,8 sekundy. Audi Le Mans quattro to samochód, którego "naturalnym środowiskiem" są zarówno tory wyścigowe, autostrada czy kręte drogi górskie.
Historia tego rozwiązania sięga 1999r. Swoje zastosowanie znalazła po raz pierwszy w Audi A6 2,8 l., dysponującym momentem obrotowym 280 Nm i mocą 193 KM. Był to pierwszy samochód z silnikiem o tak dużej mocy, przenoszonej przez bezstopniową skrzynię biegów. Udało się w nim również uniknąć tzw. efektu "gumowego paska" charakteryzującego inne skrzynie typu CVT (Continuously Variable Transmission), który polegał na okresowym wzroście obrotów silnika podczas dodawania gazu bez odczuwalnego przyspieszenia. Samochód w wersji limousine kosztował 71.050, a w wersji avant - 74.780 ówczesnych marek niemieckich.
Wzrastająca popularność automatycznej skrzyni biegów Multitronic sprawiła, że w 2000r. wprowadzono ją do Audi A4 - w kombinacji z silnikami benzynowymi 2,0 l i 3,0 l. W 2003r. pojawiła się w Audi A8 w połączeniu z benzynowym silnikiem 3,0 l - to pierwsze zastosowanie przekładni CVT w luksusowej limuzynie.
Powstanie Multitronic umożliwiła współpraca ze związanym z Audi dostawcą części - firmą LuK. Na potrzeby tej przekładni wykonała ona składający się z 1025 pojedynczych nakładek i 150 łączników łańcuch o szczególnej wytrzymałości. Jest to bardzo ważne, gdyż podczas ruszania oddziaływuje na niego nacisk do 8 ton.
Wyścig Gran Premio Nuvolari
Wyścig będzie prowadził przez kilka regionów Włoch: Lombardię, Emilia Romana, Toskanię, Lacjum i Umbrię. W sumie uczestnicy pokonają 1500 kilometrów podzielone na cztery etapy. Audi wysyła na ten wyścig trzy swoje samochody: DKW F12 Roadster, DKW Monza i Auto Union 1000 Sp Roadster.
Z 61 odniesionymi zwycięstwami, Tazio Nuvolari (1892 - 1953) zapisał się w historii jako jeden z najwybitniejszych kierowców rajdowych. Jego styl prowadzenia cechowało niezwykłe opanowanie dzięki któremu mógł wykonywać spektakularne manewry często dające zwycięstwo. Pierwsze ze swoich zwycięstw odniósł na torze Monza we Włoszech prawie dokładnie 66 lat temu - 11 września 1938 roku. Dokonał tego prowadząc model Auto Union Typ D wyposażony w trzy litrowy, dwunastocylindrowy, doładowany kompresorem silnik w układzie V osiągający 420 KM. Jego konstruktorem był następca Ferdynanda Porsche na stanowisku szefa Działu Prototypów Auto Union w Zwickau - Robert Eberan-Eberhorst. 3 września 1939 roku odniósł ostatnie w historii zwycięstwo dla firmy Auto Union produkującej samochody marek NSU, DKW, Wanderer i Audi. Moc zwycięskiego samochodu osiągnęła prawie 500 KM. Jeszcze w 1937 roku aby osiągnąć zbliżoną moc silniki stosowane w modelu Auto Union Typ C potrzebowały dwukrotnie większej pojemności. Po wojnie, 12 ocalałych samochodów wyścigowych Auto Union przejął Związek Radziecki.
TDI
W 1989 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie Audi zaprezentowało swój pierwszy silnik wysokoprężny z turbosprężarką i z bezpośrednim wtryskiem - pięciocylindrową jednostkę o pojemności 2.5 litra. Osiągała ona 120 KM i maksymalny moment obrotowy 265 niutonometrów.
By potwierdzić dane zapisane w informacjach prasowych, postanowiono odbyć podróż Audi 100 wyposażonym w ów silnik z Rotterdamu do Hanau koło Frankfurtu. Wybrano okrężną trasę odwiedzając sąsiadujące kraje, a samochód jechał, i jechał, i jechał. Cały czas na jednym baku. Paliwo skończyło się dopiero po 4.818,4 km. Osiągnięto niewiarygodny wręcz wynik - 1,76 l/100km!
Co prawda maksymalna prędkość, z jaką podróżowano wyniosła niewiele ponad 60km/h, ciśnienie opon zostało zwiększone, a skrzynia biegów specjalnie zmodyfikowana, niemniej wynik ten wzbudził niemałą sensację. Standardowe Audi 100 2.5 TDI i tak spalało średnio o 2L/100km mniej paliwa niż bezpośredni konkurenci. Odznaczało się też stosunkowo dużą dynamiką. 100km/h osiągało w mniej niż 10 sekund, około 3 sekund szybciej niż samochody tej klasy.
Inny długodystansowy test możliwości Audi 100, tym razem w warunkach bardzo zbliżonych do codziennie spotykanych sytuacji na drogach, była podróż z Moskwy do Berlina. Samochód testowy przejechał 1860 kilometrów zużywając średnio 3,9 l/100km.
Na torze wyścigowym Nardo ten sam dystans Audi 100 pokonał w 9,5 godziny, osiągając średnią prędkość 198,9 km/h. Był to dowód na to, że technologia TDI pozwala na jazdę nie tylko ekonomiczną, ale zarazem szybką.
Niezwykle korzystną charakterystykę silnika TDI potwierdził także test "Eco-Master", w którym wzięło udział 3.000 kierowców, tym razem mających do swej dyspozycji Audi 80 TDI. Średnie zużycie paliwa wszystkich uczestników wyniosło mniej niż cztery litry na sto kilometrów. 200 finalistów osiągnęło wynik 3,37 l/100km, zaś zwycięzca - 2,77 l/100km.
W 1991 roku Audi wprowadziło do palety oferowanych przez siebie silników TDI jednostki czterocylindrowe. Dwa lata później już wszystkie stosowane przez Audi silniki diesla oparte były na koncepcji bezpośredniego wtrysku. Także w 1993 roku, na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, zaprezentowano model studyjny Audi V8 TDI wykonany w całości z aluminium w technologii ASF.
W 1994 roku wprowadzono do sprzedaży nową turbosprężarkę VTG (Variable Turbine Geometry) ze zmienną geometrią turbiny. Ten czterocylindrowy silnik rozwijał moc 81 kW/110 KM i osiągał maksymalny moment obrotowy 225 Nm spełniając przy tym normy emisji spalin EU II.
Rok później pojawiło się Audi A6 z pięciocylindrową jednostką TDI o mocy 103 kW/140 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 290 Nm. Wtedy to narodziła się tradycja oznaczania szczególnie mocnych wersji silników czerwonymi literkami TDI. Ten sam silnik montowano również w wersji quattro. Auto takie łączyło więc dwa oryginalne rozwiązania techniczne wynalezione przez inżynierów Audi, niedostępne w innych samochodach.
W 1997 roku wprowadzono nową generację silników TDI, reprezentowaną przez jednostkę V6-TDI, dostępną początkowo tylko w Audi A8. Był to kolejny krok milowy w rozwoju silników wysokoprężnych - pierwszy na świecie sześciocylindrowy silnik diesla z bezpośrednim wtryskiem stosowany w samochodach osobowych. Był to najsilniejszy TDI w tamtym czasie. Osiągał moc 110 kW/150 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 310Nm. Posiadał on m.in. cztery zawory na cylinder, turbosprężarkę VTG, intercooler i wysokowydajną pompę wtryskową wytwarzającą ciśnienie 1500 barów. Nic dziwnego, że w 1998 roku już co trzecie Audi A8 kupowane w Niemczech napędzane było właśnie przez silnik TDI. Rok później pojawiła się kolejna nowość - ośmiocylindrowa jednostka V8 TDI wytwarzająca moc 165 kW/225 KM i osiągająca maksymalny moment obrotowy 480 Nm.
Informacje o obecnie dostępnych silnikach TDI można znaleźć w dziale Modele. Zachęcamy również do skonfigurowania własnego Audi napędzanego silnikiem TDI.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
admin14kajetan
Administrator
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 503
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/25 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pon 7:59, 13 Lut 2006 Temat postu: Filozofia w niemieckiej marce |
|
|
August Horch, od samego początku istnienia firmy Audi, motywowany wysokimi oczekiwaniami i swoją motoryzacyjną pasją, postanowił tworzyć samochody dla najbardziej wymagających użytkowników. Pod tym względem nic się nie zmieniło przez ponad sto lat. Modele Audi kojarzone są nieodmiennie z wysoką jakością połączoną z zaawansowaną technologią i nowoczesnym projektem. Najlepiej wyraża to maksyma firmy: "Przewaga dzięki technice".
Firma Audi starała się zawsze odpowiadać na palące potrzeby przemysłu samochodowego, wprowadzając rewolucyjne rozwiązania, takie jak: quattro, TDI czy ASF. Ich skuteczność znajdywała także swoje potwierdzenie w długiej i pełnej sukcesów historii sportowych modeli Audi.
Inżynierowie Audi nieustannie udoskonalają swoje rozwiązania i jednocześnie wciąż poszukują nowych. Czynią to głownie z myślą o bezpieczeństwie i komforcie pasażerów oraz ochronie środowiska naturalnego.
Modele Audi tworzone są z pasją. Niejednokrotnie ustanawiają nowe trendy we wzornictwie samochodowym, choćby A4 Cabriolet, który stał się wzorem stylistycznym w swoim segmencie.
By sprostać wymaganiom, które niesie ze sobą nowoczesność, Audi zatrudnia przy swoim wzornictwie ekspertów od wnętrz i od form zewnętrznych, inżynierów i modelarzy. To dzięki temu Audi nieodmiennie wprowadza w świat motoryzacji powiew świeżości.
Pikes Peak quattro
Przyszłość jest w samochodach sportowych, eleganckich, komfortowych i jednocześnie zdolnych do poruszania się po bezdrożach. W 2003 roku, na North American International Motor Show, Audi zaprezentowało sportową koncepcję Audi Pikes Peak quattro, projekt całkowicie nowego, progresywnego pojazdu typu crossover na wszystkie rodzaje dróg oraz umiarkowane bezdroża.
quattro Spyder
Audi quattro Spyder okazał się sensacją na salonie motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie, w roku 1991. Było to płaskie, sportowe coupé z umieszczonym centralnie silnikiem V6 i spektakularną karoserią aluminiową.
Avus quattro
Zaledwie miesiąc po prezentacji quattro Spyder firma Audi po raz kolejny zaskoczyła miłośników motoryzacji. Tym razem na wystawie samochodowej w Tokyo pokazała futurystyczny prototyp samochodu sportowego z wypolerowanego na wysoki połysk aluminium i wyposażonego w dwunastocylindrowy, centralnie umieszczony silnik o układzie W. Audi Avus quattro wzbudził nieskrywany zachwyt publiczności.
Rosemeyer
Pawilon Audi w Wolfsburgu stał się we wrześniu 2000 r. scenerią dla modelu Audi nazwanego od imienia legendarnego kierowcy rajdowego - Bernda Rosemeyer'a. Ten purystycznie zaprojektowany, supersportowy samochód porywał publiczność swoimi pełnymi mocy kształtami, 16-cylindrowym, centralnie umieszczonym silnikiem oraz techniczną innowacyjnością - jak np. pełniącymi rolę wstecznych lusterek monitorami w kokpicie. Model ten pozwala na spojrzenie od przeszłości, w kierunku przyszłości przemysłu samochodowego.
Firma Audi została wyróżniona przez Unię Europejską sygnetem za wybitne osiągnięcia w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego. Od lat wydaje ona oświadczenia, w których informuje opinię publiczną o najnowszych danych dotyczących środowiska naturalnego w poszczególnych zakładach produkcyjnych. Dotyczą one przede wszystkim gospodarki odpadami, emisji gazów, ochrony zasobów wodnych, zużycia energii oraz ekologicznych programów ochronnych. W publikacjach tych można prześledzić stały postęp w dziedzinie ochrony środowiska.
Odpowiedzialność producenta samochodowego wobec środowiska naturalnego wymaga ciągłej optymalizacji procesów produkcyjnych. W Audi nieustannie poszukiwane są coraz nowsze metody ekologiczne. Już dziś stosowane są oszczędzające naturalne zasoby procedury odzyskiwania surowców lub procesy lakierowania, w których stosowane są minimalne ilości rozpuszczalnika. Obecnie do 65% dostaw transportowanych jest koleją.
Ochrona środowiska ma w firmie Audi długą tradycję. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym samochody są coraz bardziej ekologiczne: zużywają mniej paliwa i są o wiele bardziej długowieczne, a przy ich produkcji stosuje się materiały ekologiczne. Równocześnie nie odbywa się to kosztem technicznych osiągów, komfortu czy bezpieczeństwa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|