admin14kajetan
Administrator
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 503
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/25 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 20:32, 12 Lut 2006 Temat postu: Technologia pokładowa Alfy |
|
|
Systemy informacyjno-rozrywkowe
Nawigacja i telematyka
System CONNECT
CONNECT to pokładowy system informacyjno-telematyczny, komunikujący się z kierowcą i zapewniający mu łączność ze światem. Dzięki zastosowanej w nim technologii samochód staje się doskonałym kanałem komunikacji ze światem zewnętrznym. Otwarty, dynamiczny i interaktywny układ zdolny jest wysyłać i odbierać dane i informacje osobiste. W oparciu o ten system można korzystać ze wszystkich usług Targa CONNECT, oferowanych codziennie przez całą dobę przez Targa Service w 12 językach w całej Europie i Ameryce Południowej.
System działa na czterech poziomach:
(Poziom 1) CONNECT GSM + GPS + subskrybowane usługi telematyczne
(Poziom 2) NAVIGATOR Nawigacja z ekranem rysunkowym
(Poziom 3) CONNECT Nav GSM + nawigacja z ekranem rysunkowym + subskrybowane usługi telematyczne
(Poziom 4) CONNECT Nav + GSM + subskrybowane usługi telematyczne + nawigator z mapą i dużym, koloryzm ekranem + system rozpoznawani głosu z funkcją pamięci
Usługi oferowane przez Targa Connect to:
Pomoc na drodze
Ruchomy warsztat
Holowanie
Samochód zastępczy
Wypłacenie zwrotnych kosztów podróżowania
Pomoc medyczna
Pomoc prawna i ubezpieczeniowa
Informacje o sytuacji na drodze i usługa "Jedź za mną"
Prognoza pogody
Interesujące miejsca: hotele, restauracje, muzea...
Usługi publiczne
Apteki
Bankomaty
Sieć sprzedaży i warsztatów grupy Fiat.
ICS
Zintegrowany system kontroli
Dzięki pięciocalowemu wyświetlaczowi, umocowanemu na konsoli centralnej, zintegrowany system kontroli umożliwia kierowcy wykorzystywanie różnych ekranów do wprowadzania komend i sterowania funkcjami układu kontroli klimatyzacji, komputera pokładowego i radia. Może on być zintegrowany z telefonem GSM, systemem nawigacji satelitarnej i wysokiej klasy wzmacniaczem cyfrowym (DSP) oraz zmieniaczem płyt CD. System jest prosty w obsłudze dzięki jasnym i łatwym komendom, intuicyjnym symbolom i łatwości dostępu do funkcji. Jednostka dostępna w modelu Alfa 166.
Instrumenty pokładowe
Wyraźne wyświetlacze i wskaźniki zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i niezawodność podczas jazdy, informując zawczasu kierowcę o ewentualnych problemach technicznych i przekazując bieżące dane dotyczące stanu pojazdu. Instrumenty pokładowe każdego modelu Alfa Romeo mają wszechstronny charakter i obejmują: Wielofunkcyjny wyświetlacz graficzny DSTN, przekazujący dane dotyczące stanu samochodu; w wersji ze skrzynią biegów Selespeed ukazuje on aktualnie wykorzystywany bieg,
Analogowy wskaźnik poziomu oleju (kreseczki),
Komunikaty radiowe RDS i wskazania nawigacyjne (piktogramy) na wyświetlaczu,
Funkcja ustawiania na panelu centralnym,
Komputer pokładowy z funkcją Twin Trip (podwójny licznik - całkowity i częściowy), ukazujący informacje o zasięgu, średnim poziomie zużycia paliwa, chwilowym poziomie zużycia paliwa, czasie jazdy i średniej prędkości,
Test świateł (bocznych, hamulcowych, kierunkowskazów, przeciwmgielnych z przodu i z tyłu, oświetlenia tablicy rejestracyjnej),
Akustyczne ostrzeżenie przed jazdą z zaciągniętym hamulcem ręcznym,
Akustyczne ostrzeżenie przed jazdą z otwartymi drzwiami,
Akustyczne ostrzeżenie o wystąpieniu lodu na nawierzchni,
Akustyczne ostrzeżenie o przekroczeniu prędkości maksymalnej.
Audio i system Hi-Fi
Zamontowane na stałe radio z odtwarzaczem płyt CD i equalizerem dopasowane jest optycznie do kabiny samochodu. Firma Bose zaprojektowała także system hi-fi specjalnie dla Alfa Romeo. Zapewnia on doskonałe brzmienie przy odtwarzaniu dźwięku w całej kabinie.
Komfort
Tempomat
System automatycznego utrzymywania zadanej prędkości jazdy. Dzięki prostej w obsłudze dźwigni, umieszczonej w pobliżu kierownicy, kierowca ustawia prędkość jazdy, która jest utrzymywana nawet wtedy, gdy zdejmie on nogę z pedału gazu. System może także przechowywać w pamięci osiągniętą prędkość, nieco przyspieszać lub zwalniać i powracać do zapamiętanych szybkości.
Immobilizer
Aby zabezpieczyć pojazd przed kradzieżą, samochody Alfa Romeo wyposażone są w system elektronicznej blokady silnika (KOD Alfa Romeo). Uaktywnia się on automatycznie w chwili wyjęcia ze stacyjki kluczyka z elektronicznym nadajnikiem radiowym. Sygnał wysyłany przez kluczyk jest "hasłem" umożliwiającym uruchomienie silnika.
Systemy inteligentne
Wśród wyposażenia opracowanego przez Alfa Romeo na potrzeby produkowanych samochodów znajduje się kilka funkcji, które sprawiają, że samochód zaczyna niemal samodzielnie myśleć. Urządzenia inteligentne podwyższają komfort podróżowania i zapewniają kierowcy większą przyjemność z jazdy. Samochód myśli o wszystkim, pozostawiając kierowcy przyjemność z jazdy.
- zdalne otwieranie i zamykanie okien i dachu umożliwia przewietrzenie kabiny przed jazdą lub zamknięcie otwartych okien,
- funkcja "Follow me home" - sterowana zegarem funkcja oświetlenia drogi lub drzwi do domu po opuszczeniu samochodu przez kierowcę,
- automatyczne wyłączanie, po kilku minutach od zgaszenia silnika, wszystkiego, co mogło być pozostawione przypadkowo włączone (oświetlenie schowka na desce rozdzielczej, oświetlenia w osłonach przeciwsłonecznych, oświetlenia wewnętrznego, oświetlenia bagażnika, radia),
- stopniowe włączanie i wyłączanie oświetlenia wewnętrznego z funkcją obsługi ręcznej,
- możliwość wykorzystywania elektrycznie otwieranych okien i dachu kilkanaście minut po wyłączeniu silnika (do momentu otwarcia drzwi),
- czujnik deszczu z regulacją czułości,
- automatyczne włączanie zamkniętego obiegu powietrza w kabinie, kiedy czujnik jakości powietrza (AQS) wyczuje zanieczyszczenia,
- otwierany dach z możliwości ustawienia stopnia otwarcia,
- poziom głośności radia zwiększa się lub zmniejsza zależnie od prędkości jazdy,
- jeżeli wycieraczki są włączone, po wrzuceniu wstecznego biegu włącza się wycieraczka tylnej szyby,
- czasowa kontrola ogrzewania tylnej szyby, lusterek zewnętrznych i dysz spryskiwaczy, ograniczająca pobór energii elektrycznej, a co za tym idzie - obniżająca poziom zużycia paliwa
Dwustrefowa kontrola klimatu
Automatyczny, dwustrefowy system kontroli klimatu umożliwia ustawienie innej temperatury dla kierowcy i innej dla pasażera (różnica może wynieść do 7°C). Oddzielny wyświetlacz i pokrętła umożliwiają całkowicie odrębne ustawianie. Ponadto, podwójny czujnik słoneczny wyczuwa ciepło powstałe na skutek bezpośredniego działania promieni słonecznych i wzmacnia obieg chłodnego powietrza lub nieco obniża temperaturę w samochodzie po tej stronie, po której świeci słońce.
Układ nerwowy
Jak powstaje system Multiplex. Przez wiele lat elektryczne i elektroniczne układy w samochodach stale ewoluowały, uzyskując coraz wyższy poziom bezpieczeństwa, zapewniając lepsza kontrolę, oferując wyższy komfort i wreszcie spełniając potrzeby technologicznie dojrzałego rynku i wymagania nowych, obowiązujących norm.
Aby uzyskać solidny układ elektryczny, zdolny sprostać nowym wymaganiom nowych samochodów, dział techniczny Alfa Romeo opracował innowacyjny system komunikacji, podobny w strukturze do sieci Internet.
Systemy Multiplex
Rozwiązanie konwencjonalne. Początkowo, rozwiązanie wykorzystywało duża liczbę połączeń pomiędzy jednostką sterującą a urządzeniami. Im większa była liczba urządzeń, tym więcej musiało być połączeń.
Rozwiązanie Multiplex. Oprócz uproszczenia wykorzystywanych w samochodzie układów elektrycznych i elektronicznych oraz sprawienia, że są one bardziej niezawodne, system multiplex ułatwia także funkcjonowanie innych funkcji.
System Multiplex jest również prostszy w porównaniu z systemami konwencjonalnymi, a przy tym wymaga znacznie mniejszej liczby połączeń. Im więcej układów znajduje się w samochodzie, tym bardziej uzasadnione wydaje się zastosowanie systemu MUX (Multiplex).
Działanie. Działanie systemu MUX można porównać do działania strony internetowej. Każda jednostka sterująca może korzystać z informacji pochodzących z innych jednostek tak samo, jak każdy użytkownik może korzystać z zasobów strony internetowej. Informacje stają się ogólnodostępne.
Prostota systemu obniża margines pojawienia się błędów, który wynosi 1 bit na 100 lat działania.
Diagnozowanie
Diagnozowanie. System diagnostyki w samochodzie ma ogromne znaczenie. Tradycyjny system elektryczny/elektroniczny prowadzi diagnozę częściami, tzn. kierowca może sprawdzać tylko jedną jednostkę sterującą w poszukiwaniu ewentualnych awarii. System Multiplex umożliwia natomiast diagnostykę każdej jednostki sterującej jak również całego systemu. Uaktywniane są różne funkcje i analizowane jest ogólne działanie samochodu.
Diagnostyka prowadzona jest przy wykorzystaniu zwykłego komputera PC, wyposażonego w kartę PCMCIA i specjalne oprogramowanie, działające w środowisku Windows
System EOBD (European On Board Diagnosis - Europejskiej Diagnostyki Pokładowej). Umożliwia prowadzenie stałych diagnoz podzespołów samochodu związanych z emisją spalin i w razie ich uszkodzenia włącza kontrolkę ostrzegawczą.
System ten wyposażony jest również w gniazdo diagnostyczne, umożliwiające odczytywanie kodów błędów zachowanych w jednostce sterującej wraz z odpowiednimi parametrami niezbędnymi do diagnostyki i działania silnika.
Post został pochwalony 0 razy
|
|