admin14kajetan
Administrator
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 503
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/25 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 20:27, 12 Lut 2006 Temat postu: Bezpieczeństwo |
|
|
Bezpieczeństwo aktywne to seria funkcji i urządzeń, które przyczyniają się do znacznego obniżenia ryzyka wypadku.
W samochodzie obejmuje to wszelkie rozwiązania, zapewniające stabilne i efektywne hamowanie, dobre przyspieszenie i przewidywalne zachowanie na drodze, umożliwiające spokojne zapanowanie nad pojazdem w sytuacjach krytycznych.
We wszystkich modelach Alfa Romeo zastosowano zaawansowane rozwiązania techniczne, zapewniające najwyższy poziom bezpieczeństwa aktywnego i oczywistą przyjemność z jazdy, typową dla tej marki.
VDC
Dynamiczna Kontrola Pojazdu
VDC to system zapewniający kontrolę dynamicznej stabilności pojazdu. Wyczuwa on i oblicza tor jazdy zadany przez kierowcę oraz tor, po jakim w rzeczywistości porusza się samochód. Kiedy różnica między nimi przekroczy ustalony zakres tolerancji, system interweniuje, wyhamowując poszczególne koła i/lub zmniejszając/zwiększając moment obrotowy silnika, działając stabilizująco.
ABS
Układ zapobiegający blokowaniu kół
Układ ABS to system zapobiegający zablokowaniu kół podczas hamowania. Model Bosch 5.7, najbardziej obecnie zaawansowany system, oferowany jest standardowo we wszystkich wersjach wyposażenia. Czujniki ABS współpracują z układem nawigacji w celu zapewnienia jak największej precyzji w obliczeniach pozycji samochodu.
TC
Kontrola trakcji
Ten system kontroluje poślizg kół napędzanych. Porównuje on prędkość obu kół i rozpoznaje poślizg, gdy różnica prędkości przekroczy zadaną wartość progową. System opanowuje sytuację, wyhamowując koło w poślizgu poprzez zwiększenie ciśnienia w odpowiedniej części obwodu hamulców. Umożliwia to przekazanie przez układ różnicowy momentu obrotowego na drugie koło i przywrócenie normalnych warunków jazdy. System TC pozostaje aktywny w zakresie prędkości 40 - 60 km/h.
Hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania Brake Assist
System BA to hydrauliczny układ, pomagający kierowcy w chwili gwałtownego hamowania poprzez wzmocnienie szybkości jego działania i siły nacisku na pedał hamulca. Jednostka dostępna w modelu Alfa 147.
EBD
Elektroniczny układ rozkładu siły hamowania
Układ EBD wbudowany jest w system ABS i zajmuje się rozdziałem siły hamowania pomiędzy przednią i tylną oś w zależności od przyczepności poszczególnych kół i stanu klocków hamulcowych.
ASR
Regulacja przeciwpoślizgowa
ASR lub inaczej układ regulacji antypoślizgowej ogranicza uślizg kół napędowych w trakcie przyspieszania. W razie jego wystąpienia, urządzenie lekko przymyka przepustnicę, aż do chwili zmniejszenia różnicy szybkości i odzyskania przez koła napędzane przyczepności.
MSR
Modulowany system regulacji
MSR to system regulacji hamowania silnikiem podczas zwalniania. Jego działanie jest odwrotnością działania układu ASR i polega na otwieraniu przepustnicy w momencie ostrego zwalniania, co zapobiega zablokowaniu kół napędzanych.
Jak wykazano w części poświęconej bezpieczeństwu aktywnemu, w celu ograniczenia ryzyka wypadków ALFA ROMEO przykłada ogromną wagę do takich aspektów jazdy jak przyczepność i stabilność. Jeżeli jednak nie da się uniknąć kolizji, sztywne nadwozie, tak ważne dla właściwego działania zawieszenia, także zapewnia niezbędne zabezpieczenie. Jest ono osiągane poprzez stopniowy charakter deformacji karoserii, będący efektem zastosowania wyjątkowo wytrzymałych rodzajów ocynkowanej stali.
Jednak sztywne nadwozie z kontrolowanymi strefami zgniotu, pochłaniające energię dowolnego rodzaju uderzenia, to za mało. Musi ono współpracować z podzespołami, sprawdzonymi według najsurowszych norm Alfa Romeo.
Zamki, zawiasy, fotele, powierzchnie, panele - każdy element ALFA ROMEO zaprojektowany jest tak, by zapewniać maksymalny stopień zabezpieczenia pasażerów dzięki zastosowaniu zaawansowanych lekkich materiałów, np. stopów magnezu i aluminium, opracowanych we współpracy ze światowymi ośrodkami rajdowymi.
Systemy zabezpieczenia pasażerów, w tym pasy bezpieczeństwa z napinaczami wstępnymi i ogranicznikami siły działania, czy przednie, boczne i okienne poduszki powietrzne, zostały poddane surowym testom i powstały we współpracy z przodującymi światowymi dostawcami. Zapewniają one najwyższej klasy zabezpieczenie pasażerów. Ochrona dotyczy także dzieci - w modelach Alfa 156 i SW przednia poduszka powietrzna pasażera jest odłączania i dostępny jest system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.
I wreszcie układ zabezpieczenia przed ogniem - szereg urządzeń i funkcji, obejmujący m.in. odcięcie dopływu paliwa w chwili zderzenia, ograniczające ryzyko pożaru nawet w poważnych wypadkach.
Poduszki powietrzne
Każdy model wyposażony jest w zestaw poduszek powietrznych, sterowany jedną jednostką, który zabezpiecza kierowcę i pasażera przed efektami zderzeń. Oprócz poduszek przednich i bocznych, dostępne są także poduszki okienne (kurtyny), zabezpieczające przed obrażeniami głowy. Chronią one również przed obrażeniami ramion i rąk, powstającymi na skutek wybicia szyb.
Przednie poduszki powietrzne.
Przednie poduszki powietrzne to urządzenia ochronne, które, w połączeniu z właściwie stosowanymi pasami bezpieczeństwa, ograniczają liczbę obrażeń wynikających z kolizji czołowych o 65%.
Poduszki powietrzne są częścią bardziej złożonego systemu, obejmującego pasy bezpieczeństwa, ich napinacze, elektroniczną jednostkę sterującą i przednie czujniki. Wszystkie te urządzenia doskonale ze sobą współpracują dzięki precyzyjnemu zestrojeniu, przeprowadzonemu podczas faz rozwojowych samochodu. Zapewniają one maksymalny poziom zabezpieczenia pasażerów we wszystkich okolicznościach.
System zabezpieczenia składa się z elementów (poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa z napinaczami), aktywowanych jedynie w chwili zderzenia przez jednostkę sterującą. Przy wykorzystaniu wewnętrznego czujnika, mikroprocesora i skomplikowanych układów elektronicznych prowadzi ona stałe pomiary różnych parametrów samochodu, przetwarza te dane i dokonuje porównań z zadanymi parametrami dla danego samochodu. Najbardziej zaawansowane systemy wyposażone są w dodatkowe, zewnętrzne czujniki z przodu samochodu, umożliwiające ocenę zderzenia i skrócenie czasu koniecznego do podjęcia działań ochronnych.
Przednie poduszki powietrzne napełniają się w kilka tysięcznych sekundy i zapobiegają lub przynajmniej ograniczają kontakt górnej części ciała i głowy pasażera lub kierowcy ze sztywnymi częściami samochodu. Poduszki powietrzne umieszczone są w kierownicy lub na desce rozdzielczej przed pasażerem. Poduszka składa się z generatora gazu (do napełniania), startera, materiałowego poszycia i pokrywy (w przypadku poduszki kierowcy) bądź też jest wbudowana w deskę rozdzielczą (poduszka pasażera).
Najpopularniejsze generatory gazu wykorzystują stałe paliwo (generatory pirotechniczne) lub połączenie paliwa stałego i skompresowanego gazu (generatory hybrydowe). Kiedy otrzymują one elektroniczny sygnał z jednostki sterującej, starter podgrzewa ładunek pirotechnicznych, który, w chwili zapłonu, wytwarza gaz pod ciśnieniem, wypełniający poduszkę.
Sama poduszka wykonana jest z nylonowego poszycia i złożona jest w taki sposób, aby zawsze otwierała się w sposób kontrolowany i nigdy nie bezpośrednio w stronę pasażera: zapewnia to jej otwarcie we właściwej pozycji i we właściwym czasie bez tworzenia dodatkowego zagrożenia.
Pokrywa wykonana jest z tworzywa sztucznego, które umożliwia napełnienie poduszki w szerokim zakresie temperatur.
Ponieważ poduszki powietrzne otwierają się bardzo szybko, odnotowano kilkanaście przypadków spowodowanych przez nich obrażeń, szczególnie w średnio/mało niebezpiecznych kolizjach. Wymogło to na producentach opracowanie skomplikowanych systemów, zdolnych ocenić stopień zagrożenia spowodowany zderzeniem (i przewidzieć wynikające z niego przesunięcie pasażera w kabinie), a w następstwie dostosować stopień napełnienia poduszki: wytworzona zostaje tylko taka ilość gazu, jaka jest niezbędna do ochrony pasażera (poduszka wielostopniowa).
Boczne poduszki powietrzne.
W kolizjach bocznych, choć są one statystycznie rzadsze niż zderzenia czołowe, występuje znacznie większe ryzyko poważnych lub nawet śmiertelnych obrażeń niż w kolizjach czołowych, ponieważ boczna część samochodu jest stosunkowo cienka, zaś przestrzeń pomiędzy drzwiami a pasażerem jest niewielka.
Struktura bocznej poduszki powietrznej jest w koncepcji taka sama, jak w przypadku przednich poduszek: do nylonowej powłoki podłączony jest generator gazu (zazwyczaj hybrydowy), a wszystko umieszczone jest w obudowie z pokrywą.
Boczne poduszki powietrzne umieszczone są w oparciach przednich foteli i napełniają się pomiędzy ciałem pasażera a boczną częścią samochodu, pochłaniając energię uderzenia, docierającą z zewnątrz.
Jednak największe osiągnięcia w zakresie zabezpieczenia pasażerów zapewniają okienne poduszki powietrzne (kurtyny), ochraniające ich głowy, które w trakcie wypadku są najbardziej narażone na kontakt z twardymi przedmiotami (ściany, słupki) i większymi samochodami (vanami, samochodami terenowymi itp.). Poduszka okienna składa się z generatora gazu (zazwyczaj hybrydowego) i poduszki umieszczonej wzdłuż ramy okna. Gwarantuje to zabezpieczenie głów zarówno pasażerów z przodu, jak i z tyłu, zapobiegając ich zetknięciu z wewnętrznymi częściami samochodu i z przeszkodami zewnętrznymi. Wykorzystanie tych systemów może ograniczyć ryzyko odniesienia obrażeń nawet o 80%.
Sercem całego systemu zabezpieczenia w kolizjach bocznych jest także elektroniczna jednostka sterująca, która dzięki wewnętrznym i zewnętrznym czujnikom może rozpoznać najbardziej niebezpieczne zderzenia i zapewniać właściwą ochronę.
FPS
System zapobiegania pożarom
System FPS (Fire Prevention System) odcina w razie wypadku dopływ paliwa, zapobiegając ryzyku powstania pożaru
Post został pochwalony 0 razy
|
|